Wednesday, December 26, 2018

PANDANGAN DR HAMID FAHMY

ISLAMISASI VS BARAT OLEH HAMID FAHMY

Image result for hamid fahmy zarkasyi

DR HAMID FAHMY ZARKASYI

"Menurut, Dr Hamid Fahmy Zarkasyi, pada masa kini timbul kekeliruan dalam kalangan umat Islam dalam memahami dan mempelajari konsep Islamisme secara syumul. Ideologi-ideologi barat seperti Hedonisme, Sekularisme, Liberalisme dan jauh lebih merbahaya seperti Pluralisme secara jelas bertentangan dengan konsep Islam".

PENGENALAN

Menurut Abu Bakar Adenan Siregar beliau berkata bahawa sebelum membahas konsep islamisasi ilmu pengetahuan, alangkah baiknya diketahui terlebih dahulu tentang sejarah munculnya ide islamisasi islamisasi ilmu pengetahuan itu sendiri, guna memberikan pengantar terhadap pemahaman tentang tujuan umum dari islamisasi ini. Pada sekitar abad ke-8 masehi, pada masa pemerintahan Daulah Bani Abbasiyah, proses Islamisasi ilmu ini berlanjut secara besar-besaran, iaitu dengan penterjemahan terhadap karya-karya dari Persia dan Yunani yang kemudian diberikan pemaknaan ulang disesuaikan dengan konsep Agama Islam. Salah satu karya besar tentang usaha Islamisasi ilmu adalah hadirnya karya Imam al-Ghazali, Tahafut al-Falasifah, yang menonjolkan 20 idea yang asing dalam pandangan Islam yang diambil oleh pemikir Islam dari falsafah Yunani. Selain itu, beberapa di antara idea tersebut bertentangan dengan ajaran Islam yang kemudian dibahas oleh al-Ghazali disesuaikan dengan konsep akidah Islam. Hal yang sedemikian tersebut, walaupun tidak menggunakan pelabelan Islamisasi, tapi aktiviti yang dilaksanakan berkait dengan makna Islamisasi (hasyim, 2005:32). 

          Menurut al-Faruqi, Islamisasi adalah usaha "untuk mendefinisikan kembali, menyusun ulang data, memikirkan kembali argumen dan rasionalisasi yang berkaitan dengan data itu, menilai kembali kesimpulan dan tafsiran, memproyeksikan kembali tujuan-tujuan dan melakukan semua itu sedemikian rupa sehingga disiplin-disiplin ini memperkaya wawasan Islam dan bermanfaat bagi cause (cita-cita)."

        Pengertian Islamisasi ilmu pengetahuan menurut al-Attas, yaitu Pembebasan manusia dari tradisi magis, mitologis, animistis, kultur-nasional (yang bertentangan dengan Islam) dan dari belenggu fahaman sekulerisme terhadap pemikiran (Daud, 1998: 336). Untuk melakukan Islamisasi ilmu pengetahuan tersebut, menurut al-Attas, perlu melibatkan dua proses yang saling berhubungan. Pertama ialah melakukan proses pemisahan elemen-elemen dan konsep-konsep kunci yang membentuk kebudayaan dan peradaban Barat, dan kedua, memasukan elemen-elemen Islam dan konsep-konsep kunci ke dalam setiap cabang ilmu pengetahuan masa kini yang relevan.  

        Secara keseluruhannya, dapat difahami bahawa Islamisasi merupakan sesuatu konsep yang disesuaikan dengan agama Islam. Ia bukan sahaja melibatkan daripada segi ilmu tetapi pencapaian manusia itu sendiri di dalam pencapaiannya dalam memahami ideologi Islam yang sebenar tanpa mengambil secara melulu ideologi Barat.

ISLAMISASI VS IDEOLOGI BARAT PASCA MODERNISASI

Pembelajaran mengenai agama Islam atau sesuatu perkara agama Islam haruslah dilaksanakan tanpa ada pengaruhnya pluralisme. Walaupun terdapat banyak anasir-anasir pluralisme tetapi jika fahaman mengenai agama Islam itu bagus tanpa melakukannya dengan membuta tuli maka ideologi barat di pasca modernisasi tidak akan menjadi satu isu bagi golongan intelektual.

'The problem in the secular world is no religion can be public' Dr. Hamid Fahmy Zarkasyi.

Manakala dari sudut Kepentingan Pendidikan dalam Islam pula ia memberi satu gambaran bahawa betapa pentingnya pendidikan. Hal ini demikian kerana pendidikan merupakan salah satu penanda aras berjayanya seseorang individu itu dalam mempromosikan dirinya dan gambaran bagi sesebuah masyarakat yang mempunyai pemikiran kelas pertama. Jika dirujuk pada masa kini, pendidikan dalam Islam khususnya di Malaysia sudah mencapai satu pencapaian tersendiri walaupun Malaysia merupakan salah satu negara yang membangun.

Akhir sekali adalah Manfaat Modernisasi dalam Dunia Pendidikan Islam. Umumnya, modernisasi dalam dunia pendidikan Islam bukan sahaja baru bermula pada hari ini namun sudah lama mempunyai pencapaian tersendiri di dalam dunia Islam. Jika mengambil kata-kata Dr Hamid Fahmy, 'We should not lose our identity and we should preserve our knowledge' , dapat difahami bahawa dengan ilmu pengetahuan yang dipelajari.


KESIMPULAN

Dr Hamid Fahmy secara keseluruhannya memberi satu pandangan dan perspektif baharu kepada penulis yang merupakan generasi kini dalam memahami dengan terperinci mengenai konsep Islamisasi dengan syumul. Ia juga membuka minda penulis dalam memahami Islamisasi dengan lebih jelas daripada tokoh-tokoh agamawan lain yang membicarakan mengenai Islamisasi ini. Penegasan yang ingin disampaikan oleh Dr Hamid Fahmy adalah sebagai seorang Islam kita tidak seharusnya mengambil bulat-bulat pandangan daripada dunia luar tanpa memahami apa sebenarnya Islam.

No comments:

Post a Comment

KHALIF MUAMMAR (LIBERALISM)

Liberalism adalah sebuah pandangan yang diterajui dan dipelopori oleh­ John Locke (1632 -1704) , Adam Smith (1723-90).   Gerakan liberalis...